Придвижване в Пловдив при новите ограничения за стари автомобили (2026)

от Мари Ля Мер21.09.2025 г.

Придвижване в Пловдив при новите ограничения за стари автомобили (2026)

От 1 октомври 2026 г. в Пловдив ще влязат в сила ограничения за движение на стари автомобили: бензинови автомобили, по-стари от 34 години, и дизелови автомобили, по-стари от 24 години, няма да могат да се движат в централната част на града. Това се очаква да промени начина, по който гражданите се придвижват, като ще наложи търсене на алтернативи на личния автомобил. Ето някои от възможните варианти:

1. Велосипеди и електрически велосипеди

  • Велосипедите остават достъпно и независимо средство за придвижване в града.
  • Пловдив продължава да развива мрежата си от велоалеи, като се предвижда разширяване и подобряване на безопасността за велосипедистите.
  • Електрическите велосипеди предлагат възможност за по-дълги разстояния без прекомерно физическо натоварване.

Съвети за използване:

Подходящи за разстояния до 5–7 км в градска среда.

Електрическите велосипеди позволяват по-дълги маршрути без голямо физическо натоварване.

Използвай велоалеи и паркинги за велосипеди, където е възможно.

2. Градски транспорт

  • Автобуси и трамваи остават основен вариант за придвижване, особено за тези, които трябва да пътуват по-далеч от центъра.
  • Промените в трафика могат да наложат повишаване на капацитета и честотата на превозните средства, за да се избегне претоварване.

Съвети за използване:

  • Автобуси и трамваи са удобни за по-дълги маршрути или при лошо време.
  • Планирай пътуванията според разписанието, особено в пикови часове.
  • Комбинирай с пешеходство или велосипед за последната миля.

3. Споделени услуги и микромобилност

  • Коли под наем (car sharing) и електрически тротинетки могат да се използват за кратки маршрути.
  • Тези услуги стават все по-популярни в градовете с ограничения за лични автомобили.

Съвети за използване:

  • Коли под наем, електрически тротинетки и скутери са подходящи за кратки маршрути (до 3–5 км).
  • Проверявай безопасността на маршрута и зареждането на устройствата.
  • Подходящи за ситуации, когато велосипедът или пешеходството са неудобни.

4. Пешеходство

  • За кратки разстояния пешеходното придвижване остава удобен вариант, особено в централната част на града.
  • Предвижда се обновяване на тротоарите и подобряване на сигурността на пешеходците.

Съвети за използване:

  • За разстояния до 1–2 км е най-пряк и лесен вариант.
  • Използвай пешеходни пътеки и безопасни маршрути.
  • Подходящо за комбиниране с градски транспорт или велосипеди.

5. Комбинирани решения

  • Гражданите могат да използват комбинация от няколко вида транспорт: велосипед + градски транспорт, пешеходство + тротинетка и т.н.
  • Такъв подход позволява адаптиране към различни разстояния и време на пътуване.

Съвети за използване:

  • Например: велосипед до спирка на градски транспорт → транспорт до центъра → кратко пешеходство.
  • Позволява адаптиране към различни разстояния, време и метеорологични условия.
  • Добре е да планираш маршрута предварително, за да спестиш време и усилия.

По света:

  • Лондон: Въведени зони с ултра-ниски емисии (ULEZ) доведоха до промени в придвижването – повече велосипедисти, подобрена градска мобилност и увеличено използване на градски транспорт.
  • Копенхаген: Градът инвестира в над 390 км велоалеи, за да улесни придвижването с велосипед, без да ограничава личните автомобили извън централната зона.
  • Берлин: Ограниченията за стари дизелови автомобили насърчиха използването на електрически превозни средства и комбиниран транспорт (транспорт + велосипеди).

В България:

Към момента, София е единственият български град, който е въвел нискоемисионни зони (НЕЗ)за автомобили. Първата фаза на НЕЗ беше въведена на 1 декември 2023 г., като започна с ограничение за автомобили от първа екологична категория (Euro 1) в централната част на града. От 1 декември 2024 г. имаше разширение на зоната, включващо и автомобили от втора екологична категория (Euro 2). През зимата на 2025 г. се очаква ограниченията да обхванат и района около големия ринг на София.

Други български градове, като Русе, Добрич, Шумен и Сливен, обмислят въвеждането на подобни мерки, но към момента не са предприели конкретни действия. Например, община Русе е възложила предварително проучване за оценка на необходимостта и възможностите за въвеждане на нискоемисионни зони в някои райони на града.

Новите ограничения в Пловдив ще наложат адаптация на жителите към различни форми на придвижване. Възможностите включват велосипеди, градски транспорт, споделени услуги и пешеходство, както и комбинации от тях. Основният фокус е върху осигуряване на мобилност и адаптация към промяната, без да се подчертава едно средство като „по-добро“.