Придвижване в Пловдив при ограниченията за стари автомобили: предприети улеснения и световни примери

от Мари Ля Мер21.09.2025 г.

Придвижване в Пловдив при ограниченията за стари автомобили: предприети улеснения и световни примери

С въвеждането на ограничения за стари автомобили в централната част на Пловдив от 1 октомври 2026 г., жителите ще трябва да се адаптират към новите условия на придвижване. Бензинови автомобили, по-стари от 34 години, и дизелови автомобили, по-стари от 24 години, няма да могат да се движат в центъра.

В предходната статия разгледахме различните варианти за придвижване при тези ограничения. В настоящата публикация ще се фокусираме върху улесненията, предприети от общината, както и успешни практики от други градове, които могат да послужат като ориентир за Пловдив.

Предприети улеснения в Пловдив

Финансиране на нискоемисионни зони

Общинският съвет е одобрил бюджет от 300 000 лв. за изграждане на нискоемисионни зони, които ще ограничават движението на по-стари превозни средства.

Намалени цени за градски транспорт

Цената на билетите за градския транспорт се предвижда да бъде намалена до 50 евроцента (от 01.01.2026 г.), с цел улеснение на гражданите.

Разширяване на велоалеите и паркинги за велосипеди

Общината инвестира в безопасна инфраструктура за велосипеди и електрически превозни средства.

Кампании за информираност

Планирани са инициативи за обучение и информиране на гражданите относно ограниченията и наличните алтернативи.

Възможни допълнителни мерки

Стимули за закупуване на екологични превозни средства

Предоставяне на финансови стимули или данъчни облекчения за граждани, които закупуват електрически или хибридни превозни средства.

Подобрение на градския транспорт

Увеличаване на честотата на автобусите и трамваите, особено в пиковите часове, за да се осигури по-добро обслужване на гражданите.

Създаване на зони за споделено използване на превозни средства

Развитие на платформи за споделено използване на превозни средства (car-sharing), което ще намали броя на личните автомобили в централната част на града.

Подобрение на пешеходната инфраструктура

Реконструкция и разширяване на пешеходните алеи, осигуряване на безопасни преминавания и осветление, за да се насърчи пешеходното придвижване.

Успешни инициативи в други градове (с фокус върху улеснения за гражданите)

Лондон, Великобритания

Въведената зона с ултра-ниски емисии (ULEZ) намали замърсяването и стимулира гражданите да използват градски транспорт с по-ниски цени, както и велосипеди, чрез разширяване на велоалеите и създаване на безопасни маршрути.

Копенхаген, Дания

Градът разполага с над 390 км велоалеи, които осигуряват удобно и безопасно придвижване за велосипедистите. Жителите имат достъп до велопаркинги, застраховки за велосипеди и услуги за поддръжка, което улеснява ежедневното придвижване.

Берлин, Германия

Ограниченията за стари дизелови автомобили стимулираха комбинираното придвижване (велосипед + градски транспорт) и разширяване на услугите за електрически превозни средства, като зарядни станции и споделени автомобили, улесняващи жителите да преминат към алтернативен транспорт.

Стокхолм, Швеция

Въвеждането на зони с ниски емисии бе съпроводено с финансови стимули за електромобили, подобряване на градския транспорт и създаване на мрежа от велоалеи, което позволи на гражданите да избират между няколко удобни и устойчиви начина на придвижване.

Новите ограничения в Пловдив налагат промяна в навиците за придвижване на жителите. Общината вече предприема мерки за улеснение чрез инфраструктурни инвестиции и стимули за алтернативни транспортни средства. Примерите от други градове показват, че комбинацията от градска политика, инвестиции в транспорт и информираност на гражданите може да осигури успешен преход към по-чист и устойчив начин на придвижване.