„Царицата на чардаша“: Музикалният шедьовър на Имре Калман

от Мари Ля Мер21.09.2025 г.

„Царицата на чардаша“: Музикалният шедьовър на Имре Калман

„Царицата на чардаша“ (Die Csárdásfürstin) е една от най-обичаните оперети на унгарския композитор Имре Калман. Премиерата ѝ във Виена през 1915 г., по време на Първата световна война, бързо я превръща в международен хит. Произведението съчетава страстната енергия на унгарския „чардаш с австрийската оперетна традиция, а сюжетът разказва за любовта между студентката Силва Верин и граф Бони, като умело преплита романтика, хумор и социални различия.

Оперетата остава популярна и до днес благодарение на завладяващата музика, емблематичните мелодии и многобройните интерпретации, които са вдъхновили поколения артисти по света. Тя не е просто спектакъл – „Царицата на чардаша“ е символ на радостта, културното разнообразие и магията на сценичното изкуство в Европа от началото на XX век.

1. Световен успех още от премиерата

Премиерата е на 17 ноември 1915 г. в Виена, по време на Първата световна война.

Въпреки тежките времена, оперетата бързо се превръща в международен хит и е изпълнявана по целия свят.

2. Вдъхновена от унгарски народни мотиви

Калман използва традиционния „чардаш – бърз и страстен унгарски танц – като основна музикална тема.

Това съчетава австрийската оперетна традиция с унгарската народна музика, което прави произведението уникално по онова време.

3. Любовна история с културен контраст

Сюжетът разказва за студентката Силва Верин, която се влюбва в граф Бони.

Историята съчетава социални и културни различия, което прави сюжетът достъпен, романтичен и вълнуващ за зрителите от различни обществени среди.

4. Музикални хитове, познати и днес

Някои от песните от оперетата, като „Vilja Song“, са изпълнявани и извън рамките на оперетата и се радват на популярност до днес.

„Vilja Song“ е смятан за едно от най-емблематичните произведения в унгарската музикална литература.

5. Множество адаптации и филмови версии

„Царицата на Чардаша“ е адаптирана многократно за кино и телевизия, включително и в Германия, Австрия и Унгария.

Историята и музиката ѝ са устояли на времето и остават популярни и през XXI век.

6. Известни световни изпълнители и техните впечатления

Лилиан Харви (Германия):

Ролята на Силва беше за мен не само професионално предизвикателство, но и лично преживяване. Тя изискваше да съчетая емоционалната дълбочина с лекотата на комедията.“

Рената Тебалди (Италия):

Ролята на Силва беше истинско удоволствие. Музиката на Калман е толкова изразителна, че всяко изпълнение се превръща в емоционално пътуване.“

Пласидо Доминго (Испания):

Работата в оперетата ми позволи да изразя различни емоции и да се свържа с публиката по начин, който не винаги е възможен в операта.“

7. Българските изпълнители и Видин Даскалов

Видин Даскалов е едно от най-значимите имена в българската оперетна сцена и е участвал в „Царицата на чардаша“ като Бони в постановки на Музикалния театър в София и Държавна опера Варна. Той е признат като един от основателите на съвременната българска оперета, пресъздал над 120 роли, а изпълнението му на Бони оставя трайна следа в българската музикална история.

През февруари 2014 г. Музикалният театър в София почете паметта му със специална постановка на „Царицата на чардаша“, в която Александър Мутафчийски изпълни ролята на Бони, вдъхновен от легендарното изпълнение на Даскалов. Постановката бе посветена на 85-годишнината от рождението на артиста и бе изпълнена с емоция и уважение от страна на целия екип.

Други български артисти, които са участвали в различни постановки, включват: Мими Балканска, Калина Ангелова, Марияна Арсенова, Станимира Василева, Светлана Иванова, Добрина Икономова, Валентина Корчакова и Катерина Тупарова.

„Царицата на Чардаша“ не е просто оперета – тя е символ на радостта, страстта и културната смесица на Европа през началото на XX век, което я прави забележителна дори сто години след премиерата. „Царицата на чардаша“ е неизменна част от репертоара на българските оперни/ оперетни театри. Нейната популярност е свидетелство за високото ниво на българската оперетна сцена и за отдадеността на артистите към този жанр.